ABC för att starta eget

Det finns mängder av listor på nätet som innehåller hundratals tips om vad man ska tänka på som företagare. Vissa längre och krångligare än andra. Men att driva eget behöver inte vara svårt och det är oftast inte mer än några få faktorer att ta hänsyn till för att öka chansen till framgång.

Självklart måste du ha en bra kunskap om mängder av detaljer i det dagliga arbetet, vare sig du jobbar med små katter eller stora hästar, här tar vi dock bara upp den kamerala delen av ett företag. Om du fokuserar på ABC för nyföretagare och du har vunnit betydligt mer än om du fokuserar på att följa 100 tips på en lista som tar alldeles för lång tid att läsa.

A – Affärsidé

Affärsidé är A och O. Vad är det för produkt som du ska erbjuda? Vilka är kundgruppen och varför ska de just välja dig? Att ha en affärsidé är extremt viktigt men trots detta är det extremt många som väljer bort detta och jobbar alldeles för brett i sin verksamhet.

”Jag ska jobba med hundar” räcker inte alls som affärsidé utan man måste vara betydligt mer detaljerad i sitt affärskoncept för att kunna planera  på rätt sätt. Bolla gärna din affärsidé med vänner och bekanta innan du drar igång. Men kom även ihåg att den kan revideras efter en tid. Inget är hugget i sten.

B – Bokföring

Ska du bokföra själv eller anlita en bokföringsfirma? I början bokför de flesta själv men en rekommendation är att snabbt gå över till en bokföringsfirma för att lösgöra tid till det du är allra bäst på. För vissa aktiebolag finns även krav på att anlita en auktoriserad revisor. Var insatt i vad som gäller för ditt företag . Enklast är att ha hjälp av bokföringsfirma eftersom de även vet om revisor lagligen krävs eller inte.

C – Content Marketing

Marknadsföring är extremt viktigt som nyföretagare. Den som inte syns finns heller inte. Men fokusera inte på marknadsföring som handlar om flyers, reklamannonser eller lockpriser. Det är inte den marknadsföringsvägen som är inne idag. Extremt många väjer sig för reklam och väljer bort företag som upplevs för påträngande i sin reklam.

Då är det betydligt bättre att satsa på Content Marketing. Kort sagt handlar det om att förmedla budskap. Har du eget företag har du säkert en enorm kunskap inom ett område. Ta vara på den och dela med dig av kunskapen. Det kan vara på mässor och i tidningar likväl som i forum. Sälj dig inte – det kommer ske automatiskt när folk förstår din kompetens.

Auktoriserad revisor